Amazing, Ricardoboy, Luther, Calvijn en natuurlijk weer een Adolf. De lijst van alle voornamen die kinderen in 2012 hebben gekregen is weer een goudmijn. Ik heb uit de vele duizenden voornamen de opvallendste geselecteerd. Veel leesplezier!

Bridget Coila / CC BY-SA 2.0
Mijn persoonlijke favoriet: Chastitty, kuis en toch ook spannend. Ook Bliksem, Karamel, Shu-Dhjai’Drion en Saharah-Jane verdienen een vermelding. Wat is jouw favoriet?
Zie ook: Grace Kelly en Loezer: de opvallendste Vlaamse voornamen
Uit het woordenboek
Jongens
- Amazing
- Blaas
- Blessing
- Bliksem
- Brik
- Bruis
- Ding
- Faith
- Freedom
- Ivy-Cruz
- Joy-Nouvell
- Kabine
- Marvellous
- Nor
- Oomke
- Religion
- Ruiter
- Splynter
- Succes
- Woest
- Wolke
- Wonder
- Wood
Meisjes
- Bijoux
- Blaze
- Blessing
- Blix
- Bloesem
- Capucine
- Chastitty
- Empress
- Evangelie
- Faith-heavenly
- Goodness
- Harmony
- Heavely
- Indi-Rain
- Indi-Sun
- Infinity
- J’adore
- Karamel
- Kyra-Jinx
- LaJoy
- Liberty-Grace
- Lucky
- Mellody
- Perpetual
- Pluk
- Pop
- Princes
- Prudence
- Psyche
- Rehab
- Sissy
- Summer-Lily
- Temperance
- Verity
- Victory
- Wonderful

TheGiantVermin / CC BY-SA 2.0
Lang en moeilijk
Jongens
- Ar’Chianthony
- Bossen-Boshen
- Christiano-D’Angelo
- D’vinejerreau
- Djay’D
- Djessy-Djay
- Dwigh-Shalaino
- Eintemaxemilium
- Helljayson
- Iwann’nova
- Jah-Luciëncio
- Jaylion-D’leh
- Justice-Jayvhon
- Ky’an-Eli
- Le’Johnso
- LeCurWarren
- Mar’Djelon
- Maroah-Jax
- Pipp-Djo
- Prince-Eliezer
- Princeisaiah
- Q’Shawn
- Qivánno-Lorenxio
- Qnaijerick
- Qshanthony
- Ray’Quimion
- Rowen-Layngeleyon
- Shemièr’vi
- Shu-Dhjai’Drion
- Ty’chaero-Jenoah
- Yroxax
Meisjes
- Cedrixianthley
- Chanoah-Sky
- Chyna-J’adore
- Coco-Mé
- C’yerlee-Deliyah
- D’Fiënyi
- Divainchéliënne
- Divinnety
- D’Jayleigh-Ann
- Djarmania
- Elpierrine
- Fay’den-river
- Ixylainne
- Jezebel-Djuina
- J’eviënne
- Jurkeigh-Leigh
- Mardy M
- Queen-ensiellyque
- Rock-Shenthelly
- RolliNHCy
- Sjorzette

Lance McCord / CC BY-NC-SA 2.0
Beroemdheden
Jongens
- Adolf
- Arafat
- Calvijn
- Daedalus
- Diomedes
- Djzenghis
- Ebenezer-Ansley
- Donjevanio (Don Giovanni?)
- Hopper
- Icarus
- Jay-Z
- Luther
- Osama
- Rembrandt
- Rob-Roy
- Woody
Meisjes
- Bommel
- Dawn-Lilith
- Djessebel
- Hope-Vayeanne
- Keren-Happuc
- Loesewies
- Maxima
- Monreau
- Narcisse
- Pandora
- Phenelope
- Sappho
- Sissi
- Tinkabella
- Zarathustra

Michelle MacPhearson / CC BY-NC 2.0
En dan nog dit…
Jongens
- Barteljaap
- Bo-Johnny
- Castellamare
- Dior
- Evertson
- Geertruidus
- Jantje
- Kareltje
- Kicky
- Klazinus
- Lodeweick
- luuk (kleine letter!)
- Marcus-Zion
- O’
- Paultje
- Ricardoboy
- Rolex
- Staats-Jan
- Toontje
- Valentijn-Marie
- Yoshiro-Horatio
Meisjes
Mijn favoriet is overigens nog steeds Chastitty. Maar Bliksem, Woest, Empress, Rehab en RolliNHCy mogen er ook zijn.
Ik snap RolliNHCy niet…, hoe zijn die ouders van plan dat uit te spreken??
rollinsie?
Rollin’hi’cie’why.. zoiets
Ik kwam nog ‘Salsabil’ tegen in de lijst meisjesnamen, vond ik ook wel een vernoeming waard…
Salsabil is een normale Arabische naam. Ik ben het met je eens dat het in Nederland een beetje ongelukkig klinkt, maar misschien is het een vernoeming naar een opa of oma, of vonden de ouders het gewoon een mooie (in hun taal) normale naam dankzij de betekenis (een bron in het Paradijs, geloof ik).
Geldt overigens ook voor de naam Osama, dat wij dat direct linken aan Osama bin Laden maakt het ‘raar’, maar het is gewoon een normale naam (betekent volgens mij leeuw).
Mijn nichtje is vernoemde naar Parfum,
Ze noemt CHANCCI!
(=CHANel & guCCI)
Is dat niet een Pokemon?
Anders gespeld, maar ja dus:
http://img.neoseeker.com/mgv/528434/434/83/are_you_chansey_display.png
Ik ken een meisje en ze noemt: Billy-Lou !? ik ben ook nog Liliput tegengekomen..
Liliput = deens voor klein meisje, daarmee werd ik “gepest” toen ik als 6 jarige in Denemarken op vakantie was. Heb ik later op gezocht en altijd onthouden.
@maarten: wat een leuke, toepasselijke foto’s heb je erbij geplaatst! ‘t zijn namen om van te janken.
ik heb zoontje die juninho noemt.
In het Portugees is Junho juni en -nho is mannelijk verkleinwoord. Dus jou zoontje noemt Juni’tje! Kei-schattig!
Ik vindt het wel zielig voor al die kinderen. Later worden ze zeker weten gepest met hun naam.
Ook nog Jihad bij de meisjes.
heb ze allemaal bekeken.Sommige namen gaan nog wel,maar het merendeel….. Hoe kan je het je kind aandoen.
Woest, Blaas, Succes, Rehab… Oh my, that poor children.
Ik moet wel toegeven dat ik ook een naam in mijn hoofd heb voor als ik ooit nog gezegend mag worden met een zoon, die niet tot nauwelijks voorkomt en als ‘vreemd’ en/of ‘apart’ kan worden gerekend; Loki.
http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/Loki
Al betwijfel ik dat mijn wederhelft daarmee zou instemmen.
wablief ?
Dit is Loki in de film The Avengers.
spijtig dat meeste loki ‘fans’ er zijn door die film of de comics.. enfin
Blaze vind ik een absurde naam voor een kind hahahaha
Je kind Loki noemen is hetzelfde als je kind Christus noemen. Niet erg smaakvol en tamelijk beledigend tegenover gelovigen.
Maar in de bovenstaande lijst staan toch wel een groot aantal hele vreemde namen.
Mwah… Loki komt dan eerder in de richting van Beëlzebub.
Come to think of it: Da’s eigenlijk ook wel een leuke naam. Roepnaam: Bubje.
Goed gezegd croga
beetje categorie Fenrir
Ik vind de naam Loki inderdaad beledigend aangezien ik heiden ben en Loki tot mijn goden behoord. Net zoals je kind Odin noemen.
Martin, je hebt blijkbaar geen idee van heidense namen en/of de traditie(s) die er bij horen.
Heidenen zien het als eerbetoon om kinderen, maar ook dieren, te vernoemen naar (half) Goden.
Als een christen, jood of moslim daar aanstoot aan neemt, is dat zijn/haar probleem. Een heiden zal je er niet over horen klagen.
Verder is Loki niet puur slecht, net als Odin niet puur goed is. De oude, heidense religies (uit Noord/West Europa) waren niet zo zwart wit als het vergif dat de monotheïstische religies spuwen.
Én is het nog altijd een mooiere naam dan ‘Jihad’, ‘Arafat’ & ‘Osama’ (typisch), Adolf (schijnt weer vaker voor te komen, vreemd genoeg) of een van die achterlijke ghetto-namen.
Tis maar net wat je beledigend vind
Ik vind Religion okok tamelijk beledigend tegenover Atheïsten. Of het woord Heidenen dat Sander hier gebruikt getuigd ook niet echt van Liefde voor uw naaste
Danny, ikzelf ben heiden, en ik ken er genoeg, en heidenen noemen zichzelf ook heiden, dus ik zie er geen gebrek aan naastenliefde in hoor.
Wa ne zever.. Ge moet u nie aantrekken wa gelovigen van de naam van uwe kleine gaan vinden.. Het enige belangrijke bij ne naam kiezen voor een kind is dat diene kleine er nie me gepest wordt.
Ik persoonlijk zou het niet erg vinden moest ik vernoemd zijn naar een Noorse god..
Mijn zoon heet Loki, en is toch echt een heel behoorlijke man geworden. Hij moet wel altijd zijn naam een keer extra noemen, maar ik heb van hem nooit klachten gehoord dat dat vervelend is.
Ik hoop maar niet dat hij dezelfde streken heeft als de Loki in de Edda! Als ik mijn kind naar een aes waen,reus of wat vernoemde dan liever eentje die niet zo slinks en leugenachtig is.
Ach soms vind je de naam zo mooi dat de betekenis er toch minder toe doet.
Mijn dochter heet Mara, wat bitterheid betekent, geloof dat ergens in het oosten de naam ook niet echt positief is, maar in het Roemeens betekent het ster van de zee. Wel even getwijfeld maar we vonden hem zo mooi, en ze is er blij mee. We hebben haar door die twijfel wel een 2e naam gegeven en die is Naomi, dat betekent lieflijk, in Japan betekent het beeldschoon boven alle.
Onze zoons heten Tobias en Simeon. We wilde geen oud Hollandse of rare zoals hierboven en hippe namen, zoals Rover of Lieve of heel populaire namen als Sem of Emma.
Er komen hier wel namen voorbij waarvan ik echt niet snap dat ouders die kiezen, zeker als je er bij stil staat wat dat kan doen met een kind op school maar ook in de toekomst. Ik hoop dat het mensen wat makkelijker wordt gemaakt om hun voornaam te veranderen zodat ze zelf een normalere naam kunnen kiezen.
hey Loki, zo het onze kat…..
… en de onze.
Mijn honden heten Thor en Baldr.
Ik had ook een een kat genaamd Loki!
Chastity, Precious, Perpetual zijn namen die Nigerianen aan hun kinderen geven. Ook de dagen van de week in het Engels zijn populair. Surinamers en Antillianen geven van die aparte namen die vaak samenstellingen zijn van namen van (groot)ouders. Dit soort namen zijn lastig voor leerkrachten. Rehab heeft niets te maken met een ontwenningskliniek maar is waarschijnlijk een verbastering van Rahab (Bijbelse naam). Keren-Happuc is ook Hebreeuws. Merknamen zijn wel heel erg. Bommel vind ik iets voor een Boston terrier. Een troost, er zullen weinig autochtone Nederlanders zijn die dergelijke namen verzinnen. Wie weet heet Blaas wel Kaak met z´n achternaam
Ik kende ooit een Patty Koot. De ouders vonden het leuk…
Patty Koot was nog bij de schaamnamen van 2011
Chastity wel, maar Chastitty niet lijkt me…
Chastity is begrijpelijk, maar het gata juist pom de domme misspellingen, in dit geval is het als ‘Chastitty’ gespeld, er had dus net zo goed Chasbooby kunnen staan. ‘Rehab’ is misschien niet bedóeld als referentie aan afkicken, maar door de (ondoordachte) verbastering heeft het daar wel degelijk mee te maken.
Woorden betekenen nu eenmaal iets, ook als men dat eigenlijk niet zo bedoelt. Dat is de consequentie van domheid / beperkte taalvaardigheid.
Ik durf bijna te wedden dat de mensen die hun zoon ‘Religion’ hebben genoemd eigenlijk ‘Regilio’ bedoelden (óf inderdaad echte reli-freaks zijn, maar ja, dan is het sowieso een verloren zaak qua rationeel vermogen… )
Mara goed, wat me eigenlijk stoort aan je comment is dit: “Een troost, er zullen weinig autochtone Nederlanders zijn die dergelijke namen verzinnen.”
1: Denk je dat echt? Genoeg tokkies die misplaatst origineel denken te (kunnen) zijn.
2: Waarom is dat een troost, heeft autochtoon Nederland dan iets hoog te houden ten opzichte van allochtoon Nederland? Heb je als kaaskop überhaupt zoveel trots te genieten dan? Even los van de definitie van trots, want in de meeste gevallen zijn mensen ‘trots’ op zaken waar ze zelf zeer weinig aan hebben bijgedragen (zoals een kampioenschap van een team waar je geen deel van uitmaakt, IMHO dus eigenlijk meeliften op andermans pretstaties en derhalve dus valse trots genieten).
Valt nog mee, 8 jongens die zo heten
Naar de god?
Daar komt het idee vandaan, inderdaad. Underrated naam!
Overigens wilde ik Patrick eigenlijk ‘Damian’ noemen, maar heb ik dat uiteindelijk -Godzijdank- niet gedaan in verband met de negatieve lading die aan deze naam hangt.
En het werd Patrick Dennis Daniël.
Dat is ook mijn associatie met Damian. Ik las een tijdje geleden in een tijdschrift voor jonge ouders over een moeder die na de geboorte van haar zoontje in een psychose was geraakt en dacht dat hij de duivel was. Drie keer raden hoe het kind heette…
Kun je het beter iets minder opvallend doen… Apollyon of Leviathan. Of Lucifer, want random Nederlandse woorden kiezen als naam voor je kind is sowieso helemaal hip!
Leviathan is wel leuk, heb je alleen kans dat je het laatste season van Supernatural – tig keer als kraamcadeau krijgt
Er bestaat trouwens een heilige Lucifer, dus het is een goed katholieke naam…
Ik vind Calvijn eigenlijk best leuk.
Twee zoons Luther en Calvijn, best wel aardig, als ik theoloog was of zo.
Ik heb ooit eens vernomen dat iemand zichzelf “Dieuxdonnee” (door God gezonden) noemde, en er prat op ging dat dit echt haar naam was. Is het mogelijk na te gaan of er in 1986 of 1987 een meisje is geboren met deze naam in omg. Zuid-Holland? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Dieuxdonnee komt in ieder geval echt in Nederland voor: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/naam/is/dieuxdonnee
Een vreemde spelling trouwens met die x. Dat betekent dan toch “door de
goden gegeven”? Nogal heidens…
Dieudonnée is de normale spelling.
Zoals ik het heb begrepen wordt het wel met en ‘x’ gespeld in dit geval en je hebt gelijk dat het “Goden” is, dat besefte ik me later inderdaad. Bedankt voor je antwoord!
Leuk, al die reacties. Dieudonné(e) is inderdaad zonder x. Het betekent door God gegeven. Hetzelfde geldt voor Nathan. Dit is Hebreeuws voor door God gegeven. Voor wat betreft de Arabische namen zijn Jihad, Ossama/Oesama/Usama heel gewoon, maar voor ons lijken ze ongelukkig gekozen. Chastitty is met de beste bedoelingen gegeven door iemand die niet kan spellen. Het is heel vervelend als je Lucky heet en veel pech hebt. Als je Valentijn Valentijn heet (bestaand iemand) en je nooit een geliefde hebt is het ook balen. Paris Hilton is eigenlijk ook een apart geval. Penelope is uit de Griekse mythologie en spreek je uit zoals in Penelope Cruz. Aparte namen hebben voordelen en nadelen. Uiteindelijk gaat het om je hele levensloop. Een mens is meer dan zijn naam alleen en iedereen is ergens toe geroepen. Fijne dag in de sneeuw!
Kijk maar eens op Facebook, daar staan wel mensen met de naam Dieuxdonne. Ik ben opgegroeid in hoofddorp en ook daar woonde een getint meisje met deze naam…. komt schijnbaar wel voor
Hi Kim,
Dieuxdonne of dieuxdonné zijn gewoon verkeerde spellingen. Als het een donker/getint meisje is komt ze waarschijnlijk uit een van de Franssprekende Afrikaanse landen of het Caraibisch gebied. Misschien hebben de ouders zich vergist of zijn ze aanhangers van het veelgodendom.
Je hebt ook mensen die namen aanpassen omdat ze denken dat het beter klinkt terwijl het in de oorspronkelijke taal niet logisch of mooi is. Lodeweick is daar een voorbeeld van, of Fransjeska, of Rogér. De tendens om de meest fantastische namen te verzinnen heeft te maken met een hang naar erkenning of bekendheid, om op te vallen. Veel mensen vergeten dat de wereld draait dankzij heel veel gewone mensen en dat er maar een kleine fractie daadwerkelijk beroemd wordt. Als je kinderen onterecht heel erg ophemelt, is het des te moeilijker om te leven met gewone dingen. Iedereen mag 15 minutes of fame hebben, maar vaak is het niet meer dan dat. De meest buitensporige namen (niet etnisch-culturele namen) komen meestal van laagopgeleiden. Het is te hopen dat werkgevers niet meteen de c.v.´s van deze kinderen naast zich neerleggen omdat ze de naam niet kunnen uitspreken. Die kans zit er dik in. Nadenken is voor iedereen een plicht en als je dat zelf niet kunt, zou je op z´n minst moeten luisteren naar advies.
Ik ken iemand die zo heet (althans, zich iig zo noemt, geen idee wat er ingeschreven is…)
Mijn vriendinnetje van vroeger had een zusje dat als tweede naam Dieudonnée had; het betekent hetzelfde als Theodora: Geschenk van God. En dat is dan weer mijn 1e naam
Toch fijn als je ouders zo over je denken
bij ons op school zat een Adeodat, ook al door god gegeven dus
Het Griekse Theodorus en Dorotheus (vooral bekend in de vrouwelijke vorm Dorothea), het Latijnse Deodatus en Adeodatus, het Franse Dieudonné, het Slavische Bogdan en het Hebreeuwse Jonathan betekenen allemaal hetzelfde.
Bij voetbalclub Anderlecht speelt een dieumerci mbokani
Ik vind Twen ook wel apart.
Teen komt ook voor: http://www.meertens.knaw.nl/nvb/populariteit/naam/Teen
mijn dochter heet twen, vernoemd naar een elf uit elfquest, en ze is er erg blij mee en ik ook nog steeds
Ik vind Twen zo apart omdat onze oudste Tren heet. (In zijn geboortejaar waren er daar 13 van, afgelopen jaar 25)
Interessant, waar komt die naam vandaan?
mijn dochter heet twen, vernoemd naar een elf uit elfquest, en ze is er erg blij mee en ik ook nog steeds
‘Blaas’ is, al klinkt het gek, een heel oude voornaam. Kwam die van de week meerdere keren tegen in zeventiende-eeuwse doopboeken uit Zeeland!
Inderdaad een oude heiligennaam, Blasius.
Leuk (van Meertens): “Op grond van zijn naam werd St.-Blasius onder meer voor blazen, zweren en huidontstekingen aangeroepen.”
schitterend, bedankt voor het plaatsen, mede namens mijn 2 kinderen Cedrixianthley en Shu-Dhjai’Drion
Haha, nee hoor.
Maar ook had een naam in gedachten die mijn vriendin lachend van tafel veegde maar die ik voor een zoon te gek vindt: Señor
Naar een liedje van Bob Dylan, op zich een niet erg origineel gegeven
“Señor kwam eerder als volgnaam bij mannen van buitenlandse geboorte voor ”
Er is dus wel eens een Señor in Nederland geweest!
Fokje is trouwens een heel normale Friese naam. Mijn oma heette ook zo en ken er meer.
Zeker dat klopt. Helaas wekken oude Friese namen zoals Fokje/Fokke, Tietje en Befke tegenwoordig bij veel mensen vooral de lachlust. Vroeger waren het heel gewone namen.
In het Engelse taalgebied heb je iets soortgelijks met de voornamen Gay en Gaylord.
Onze zoon heeft dus een nummertje 78 weten te behalen met zijn naam Pipp-Djo

Dan maar vreemd
Voor ons gewoon onze zoon, niets meer niets minder <3
Nothing but love mensen!
Mijn favoriet is Pipp-Djo
dat is namelijk mijn zoon. En ookal is de naam voor anderen wellicht vreemd, voor ons niet en de mooiste naam die wij onze zoon konden geven 

Overigens vinden wij hem absoluut niet lang en moeilijk. Spreek hem maar eens hardop uit, dat kunnen de kleinste kinderen in onze omgeving zelfs
Ik vind persoonlijk dat je altijd erg op moet passen met meningen geven over namen. Nou ben ik zelf redelijk bestand tegen wat commentaar, maar het is en blijft een heel persoonlijke keuze en je kunt mensen er echt mee kwetsen.
weet je wie je er ook mee kunt kwetsen? je kind, als die straks zijn gehele leven wordt gepest.
Nou meneer of mevrouw Tralala (heb je soms ook een “vreemde” naam dat je die niet durft neer te zetten
Natuurlijk moet je als ouder oppassen dat je kind geen extra redenen meekrijgt om gepest te worden. Maar pesten doen ze ook als je een “normale” naam hebt.
Ik heet “van den Broek” van achteren, nou ppff je wilt niet weten hoe ik daar mee gepest ben.
Maar goed, ik heb niet de indruk dat ze de naam van onze zoon zullen gebruiken als pest object en zo toch zijn de pesters kortzichtig, mijn zoon hopelijk niet.
Die mag dan wel een aparte naam hebben maar krijgt ook een degelijke opvoeding
Is dat zo? Ik heet ook Van den Broek van achteren, en ben daar nooit mee gepest. Toch een hele normale naam, zeker in een land vol waterlanden?
Heel goed argument.. Als ze wel gaan pesten om de naam, dan zijn de pesters kortzichtig. Allemaal leuk en aardig, maar alsnog heeft je zoon dan last van deze kortzichtige pesters… Ze kortzichtig noemen zal er niets aan veranderen. Jij vind de naam misschien mooi, je kindje vind de naam nu misschien mooi, maar zo ongeveer 90% van de bevolking zal even twee keer knipperen als zoonlief zich voorstelt. “Hoe zei je dat je naam was?” “Nee, dat meen je?” “Hoe spel je dat dan?” “Ehh.. Tja apart” En met apart zullen ze ronduit lelijk bedoelen. Om nog maar niet te spreken hoe het zal staan op CV’s. Ik zal niet snel een CV serieus nemen met zo’n aparte naam. Misschien ben ik dan kortzichtig, maar ik neem liever een Dirk-Jan aan dan een PiepJo… Zo spreek ik het uit tenminste.
Dus, gefeliciteerd moeders, je hebt je kind ‘vervloekt’ tot een leven met onschuldige en niet zo onschuldige plagerijen vanwege zijn naam, mensen die hem niet serieus zullen nemen en mensen die meer dan één keer zullen zeggen “Je liegt, dat is je naam niet. Laat me je ID zien als bewijs.”
Je kind zo’n naam geven… Dat is niet geven om je kind, dat is puur egoïsme. Jij vind de naam leuk en wat voor gevolgen daar aan hangen, ach..
Ik ben ook dol op aparte namen, vooral elven namen, ben nogal een fantasy gek.. Namen zoals Ollowain, Feryl, Farodin, Nuramon.. En voor meiden namen zoals Yulivee, Eleanora, Emerelle, Faylinn etc.. Maar geen haar op mijn hoofd die, ondanks dat ik dol ben op die namen, mijn kind zo zal gaan noemen. Ze zijn te apart en in deze hedendaagse maatschappij word het al moeilijk zat voor mijn kinderen om op te groeien, zonder dat ze nog dat kleine extraatje hebben waarmee ze een makkelijker doelwit worden om te pesten.
heb je net die lijst niet gelezen? het word steeds normaler om je kind een aparte naam te geven dus tegen die tijd dat Pipp-Djo zijn CV de deur uit doet, zijn wij met ze alle wel het een en ander gewend…. ik zit zelf in het onderwijs en dan kom je ook veel aparte namen tegen… en sommige worden daar om geplaagt maar of dit plagen omslaat in pesten ligt vooral aan de reactie van de leerling met de aparte naam…. Daarbij kunnen leerlingen ook aan de haal gaan met “normale” namen…
Weet je trouwens hoe we dat in Nederland noemen, iemand niet aannemen vanwege zijn/haar naam?? het gaat bij een sollicitatie niet om de naam maar om de opleiding en werkervaring… ik heb ook een aparte naam die ik altijd mag spellen, en toch word ik altijd serieus genomen vanwege mijn opleiding en werkervaring. Ik zou mijn naam echt niet willen veranderen want weetje wat mij super vervelend lijkt dat er iemand in je klas of op je werk dezelfde voornaam heeft als jij….op de havo zat een jongen die heette Boraj dat vond ik al 10x niks en onhandig. Zo heb ik twee kevins, Joey’s en Bassen in een klas, en dan komen ouders vragen of zij allebei in een andere klas kunnen… tja dat is dan weer het risico van een veel gebruikte naam, dan kun je beter je kind Pipp-Djo noemen dan heb je niet het probleem dat je kind als crimineel wordt aangeduid (voornaam + achterletter, zoiets als Benno L)
owh ben ik je nog vergeten te vertellen dat we dat discriminatie noemen
worden geplaagt schrijft u, en u staat in het onderwijs, geplaagd worden is wel met een d
Exact mijn gedacht, in het onderwijs en nog zo’n DT fouten, het gaat niet alleen met de rare namen mis hier…. hahahahaha!
Om van hoofdletters en interpunctie nog maar niet te spreken. Ik kreeg onlangs ook een briefje vol spelfouten van de stagiaire van de klas. Oh..gruwel!
Mensen, kinderen die hun naam niet mooi vinden, kunnen deze later altijd laten wijzigen!
Blij dat er mensen zijn die ook eens origineel durven zijn: het is toch niet leuk als je met 10 Emma’s en 5 Daantjes in de klas zit!
Mijn kinderen heten Cara en Renske (2 namen die niet populair zijn in vlaanderen) en daarvoor heb ik het ook gedaan! ze zijn de enige twee die op school deze naam dragen.
Ik zat vroeger met 3 Liesbethen in de klas. En dat kan heel vervelend zijn, zeker als je rapporten worden uitgedeeld
Zo, waar een mens zich al niet druk om kan maken. Wie weet wordt Pipp-Djo wel een heel stoer populair kereltje. Afzonderlijk komen die namen steeds meer voor. Maak me eerder zorgen over jongetjes die namen krijgen met een duidelijke of letterlijke betekenis.
Eline betekent overigens o.a. ‘fakkel’. Misschien je lichtje iets meer laten schijnen
Nou inderdaad! Ik heb nu al medelijden met dit kind. Wat een afschuwelijke naam. Ik wil je niet kwetsen maar ik vind het echt zielig.
Je hoeft met ons kind geen medelijden te hebben hoor, het heeft alles wat het zich wensen kan plus een super coole naam!
Als mensen je willen pesten dan zoeken ze een reden, en als het niet je naam is dan is het wel wat anders. Ik heet Jesse, oké dat was vroeger een niet zo heel veel voorkomende naam als tegenwoordig, maar toch niet echt opvallend. Maar dat werd ook “Jesse met zijn flessie bessen.” Of wat dacht je van “Leontien, elf, twaalf”, of aan iemand die Bert heet vragen waar Ernie is, om maar wat te noemen.
Ik ben het volledig met je eens, Jesse. Pesters vinden altijd wel iets. Ik geloof niet dat kinderen met ‘rare’ namen meer gepest worden dan andere kinderen.
Hoi debby,
Wat reageer jij respectvol op de reacties. Echt klasse!
Veel geluk met jullie zoon die een prachtige en originele naam heeft.
Groetjes Roos
Hoi Debbie, leuk dat je reageert! Het was zeker niet kwetsend bedoeld, maar Pipp-Djo is toch zeker wel een opvallende naam! Mag ik vragen hoe je op die naam bent gekomen?
Oh ik voel me ook niet aangevallen hoor
verre van zelfs. Alleen ben ik zelf gewoon altijd wat voorzichtiger met mijn mening geven over namen. Al heb ik echt wel gelachen om sommige namen
zo ben ik dan ook wel weer. En vind het ook niet erg als mensen lachen over de naam van onze zoon. Ik heb toevallig net aan een vriendin uitgelegd hoe we op de naam zijn gekomen. Zal hem eens neerzetten hier
De biologische vader van mijn moeder heet Pip(p) (Een canadees) en wij vonden Pip ook gewoon een hele leuke naam. Never legde wij de link tussen de hondjes Woezel en Pip. Echter toen wij dat wel deden bleven we Pip een leuke naam vinden, maar niet de link naar de hondjes. Dus maakte we er Pipp met dubbel p van.
Ik vond Joe een hele leuke naam, altijd al gevonden voor zowel een meisje als een jongen en opperde ooit Joe Joe, maarja kinderen, Nederlands, die gaan het uitspreken zoals het er staat (zeg maar eens hardop), klinkt voor geen meter natuurlijk
Dus toen kwamen we eveneens op een andere spelling namelijk Djo. Dus Pipp Djo zou het worden, voelde ook goed!
Echter toen Pipp geboren werd en de verpleging en artsen aan ons vroegen hoe ons kindje ging heten zeiden wij dus gelijk Pipp Djo en kregen we natuurlijk response. Je zag ze bijna denken “Wat een rare naam, arm kind” hahaha.
Maar bij het noemen van zijn namen hadden Franke en ik gelijk hetzelfde gevoel echter spraken we dat niet uit naar elkaar op dat moment.
Toen we terug kwamen op zaal en zijn naam op het bord geschreven moest worden begonnen we er eigenlijk beide direkt over dat het leuker klonk het aan elkaar te doen, dus dmv een streepje ertussen
En voila, Pipp-Djo was letterlijk en figuurlijk geboren en nog steeds voelt het super goed.
is Pip niet gewoon de korte versie van Phillip? Net zoals Pip uit het boek Great Expectations van Charles Dickens?
Klopt een korte versie van Philip of Felipe (spaans)
Je zoontje heeft gewoon een naam waardoor, zoals je zelf ook al zegt, mensen 3x moeten vragen “wat?”. Maar er is niks mis met de naam. Pip Joe. Behalve… Dat het zo raar gespeld is
Ik denk persoonlijk dat dat de reden is dat mensen soms negatief reageren. Heel mooi verhaal en echt leuk om te weten hoe jullie eraan gekomen zijn.
Mooi verhaal, dankjewel!
Paultje is toch geen rare naam mijn zoon heet zo
ik vind het raar dat mensen namen raar vinden
Persoonlijke zou ik als officiële naam dan Paul geven.
Wat als Paultje straks 2.10m is?
Jullie zijn tu-pac vergeten! Het zoontje van rotjoch… En ja, die heet echt tu-pac
@ Debbie van de Broek. Pesters zijn inderdaad kortzichtig, maar dan is het leed al geschied. Daar moet je van tevoren over nadenken.
Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij/zij zijn/haar kind noemt, maar welk statement wil je nu eigenlijk maken als je een naam uit bovenstaande lijst kiest? Bijv. je dochter Fokje noemen… Dat doe je je kind toch niet aan?
Fokje is een normale oud friese naam. Door het -je erachter is het de vrouwenvorm, de manlijke zal wel Fokko zijn ofzo. Net als Jan-Jantje en Piet-Pietje, Bauke-Baukje etc…
Of Fokke.
Ja maar Debbie, andersom kunnen naamkeuzes ook anderen kwetsen. Wij vinden het dan misschien (een beetje) vreemd, maar bedenk wat het met je kind doet? Pip (als afkorting) is dan nog best leuk, al kan ik me voorstellen dat jullie zoon in het latere bedrijfsleven een andere roepnaam verkiest. Ik weet niet hoe het in de toekomst is, maar bij veel namen kan ik me voorstellen dat de kinderen zich later schamen als ze volwassen zijn.
Begrijp me goed, Pipp-djo vind ik origineel en ik zou eraan moeten wennen, maar ik keur deze niet af. Alleen sommige namen gaan gewoon echt te ver… Alsof de ouders het gevoel hebben dat hun kindje altijd klein zal blijven.
Tamara, hier ben ik het helemaal mee eens. Zolang kinderen klein/jong zijn, is bijna iedere naam mooi of leuk, maar vanaf de tienerleeftijd, en zeker vanaf de pubertijd en daarna wordt het een heel ander verhaal. Ik ben het in principe zeker met Debbie eens dat pesters kortzichtig zijn, maar een hoogwaardigheidsbekleder met de voornaam Ricardoboy, Staats-Jan of Djessebel wordt door de gemiddelde medeburger echt niet serieus genomen. Kansloos in de politiek (men stemt er niet op), kansloos in het bedrijfsleven (hij/zij wordt niet in een hoge of publieke functie benoemd).
Dit alles geschreven hebbende, ben ik erg nieuwsgierig naar de percentages van mensen die hun voornaam hebben laten veranderen. Weet iemand of daarvan cijfers bekend zijn?
Je kunt je ook gewoon anders noemen. Ik heet Sy.lvia Chri.stina, maar roepnaam is Christa. Ricardoboy kort het gewoon af naar Ricardo of Rik, Djessebel wordt Jessie, Staats-Jan gewoon Jan. Lekker doorsnee.
Mijn reactie naar Debbie was trouwens op het stuk waarin ze schreef dat we moesten oppassen met het beoordelen van anderen hun keuze
(een vd eerste reacties van Debbie)
Onze zoon mag later gewoon zelf kiezen hoe hij genoemd wilt worden, dat is zijn keuze.
Onze dochter die Noah Jesse heet wilt liever Jesse genoemd worden, ook dat mag, haar keuze.
En ik ga niet heilig zijn hier en zeggen dat ik de namen op de lijst geweldig vind hoor, want dat is zeker niet zo, ik zeg alleen dat ik persoonlijk voorzichtig ben met het geven van mijn mening erover omdat ik mensen niet wil kwetsen. Mensen kunnen met de beste bedoelingen een naam voor hun kindje hebben gekozen en wie ben ik dan om daar grapjes over te maken.
Ik las overigens een reactie op de naam Fokje, maar dat is gewoon een frieze naam en in Friesland heel gewoon en daar zul je er ook niet raar op aangekeken worden. Dus de ouders van Fokje zullen er misschien niet zo over hebben nagedacht.
ze vind de naam zelf dan ook vreselijk.
Mijn zus heeft als 3e naam Wijmptje, nou dat doe je je kind als eerste naam ook niet aan is mijn mening
Maar goed, sommige mensen, keuzes, meningen zullen we nooit begrijpen, echter kunnen we ze wel respecteren.
Dus Wijmptje is vreselijk en kun je je kind niet aan doen, maar Pipp-Djo is prima?
Ik snap het best hoor, bijzondere voornamen. Ik zou m’n kind ook niet snel Emma of Daan noemen, maar het merendeel van de namen hierboven vind ik iets té. Je wilt immers niet dat een voornaam je kind later in de weg zit, toch?
En dan staat Beckham er niet eens bij.
Ik stel mijzelf voor dat hij de Boer van de achternaam heet.
Beckham de Boer
Sorry maar ik vind dit belachelijke namen…. Hoe kun je dit een kind aan doen?? Die lange en moeilijke namen kunnen volwassene niet eens uitspreken dus laat staan het eigen kind. Het wordt naar mijn idee steeds gekker en belachelijker. Ik snap ook wel dat Piet, karel, jan enzo afgezaagde namen zijn maar dat is nog beter dan dat je je bek over breekt. Ik ben blij dat mijn kinderen namen hebben die ze zelf kunnen uitspreken zonder 100x er over na te hoeven denken. Je moet je ook afvragen of het wel toekomst gericht is….. En daar bedoel ik mee: kinderen worden gepest met een moeilijke naam of een naam zoals Bliksem, kinderen kunnen het zelf niet eens uitspreken enzo… Ik heb een hele moeilijke achternaam en ik kan je vertellen dat ik dat echt niet leuk vond toen ik klein was. Mensen konden het niet uitspreken of riepen maar wat! Echt niet leuk hoor! Nee geef mij maar gewone simpele leuke namen zoals die van mijn kinderen: Selena en Samuel.
Frigide als voornaam voor een anti-homohuwelijk actievoerder vind ik zelf erg grappig.
Frigide is dan ook haar artiestennaam. echte naam is Virginie (oid)
Maarten, heb ik het goed dat een van de namen uit deze lijst qua uitspraak lijkt op de naam van je eigen dochter? Leuk dat je die er dan gewoon inzet
Verder: bedankt voor het samenstellen van deze lijst, is voldoende voor uren (leed)vermaak!!
Klopt. Een spellingsvariant van de naam van mijn dochter staat erbij, maar de ‘fantasiespelling’ hier is nog gekker
Dan ben ik stiekem heel benieuwd hoe je dochter heet…
Ja, de gekte is overal om ons heen! God, wat verlang naar de dtijd dat jongens gewoon Jan, Kees, Piet, Gerrit, Klaas of Hans heetten. En meisjes Jannie, Ellie, Joke, Paula, Annie, Vera, Atje, Marijke. Wat denken al die warhoofden nu uit te drukken met die idiote namen? Status? Originaliteit? Intellect? Voormij is het de domheid die hier regeert. Doorgeslagen zucht naar erkenning van……………… Ja, van wat eigenlijk?
Helemaal mee eens Herman. Gewoon dom, dom en nog es dom. Net zo als dat buitenlandse namen op z’n nederlands geschreven worden zoals Twan wat komt van Antoine, dat vind ik ook stom, al is dat wel wat meer gebruikelijk. Djeemo, Keelai, Sjanna, en ga zo maar door.
Erkenning, ja, opvallen, maar ze vergeten dat hun kind er mee moet leven.
Allemaal relatief natuurlijk.
Als ik mijn kind Kees ga noemen dan wordt hij ook gepest.
In Vlaanderen.
Veel namen zijn gewoon regio gebonden.
Brik zou het nog niet slecht doen in Vlaanderen. Ik geloof dat er hier al heel wat jongetjes Briek heten.
(Naar wijlen wielrenner Briek Schotte, en is een afkorting van Alberic wat dan weer een oeroude naam is.)
Psyche…. Rehab…. ???? Als je jezelf voorsteld, neemt toch niemand je serieus? En een eerste ontmoeting wordt waarcshijnlijk altijd gevolgd door onoverkomelijke tekst en uitleg….. oftewel het roept ideeën op waar je het tijdens een eerste gesprek helemaal niet over wilt hebben of aan wilt denken. Heel bijzonder en onbegrijpelijk.
Echt, soms is het je reinste kindermishandeling, maar eerlijk = eerlijk: de lijst lezen tovert wel een grijns op het gezicht. ben ik blij met kleinkinderen met een begrijpelijke naam. Althans: voor ons, Hollanders; het is maar de vroeg hoe men in verweggistan reageert op Marcus en Stella!
Pipp-Djo???? WTF!!!
Arm kind! Die krijgt het zwaar. ik zou nu al begeleiding zoeken tegen persterijen…
May God bless your child!
May god bless you Jamal.
Mijn dochter heten Sayuri en Miyanna. Sayuri betekend lelie en Miyanna betekend schoonheid en tempel. Voor zo ver wij weten komen deze namen hier in Nederland bijna niet voor.
We hebben er wel bewust voor gekozen om hun tweede namen wat ganbaarder te houden, ivm eventuele pesterijen.
Chastitty, kuis en toch ook spannend
dankjewel…5 minuten lachen en een terugkerend grinnikje als ik er weer aan moet denken…
En de naam g’noa is niet vreemd genoeg voor de lijst? Ik vond hem BI-ZAR!
Gnoa vind ik wel leuk eigenlijk. Zou er al een kind Bizar heten?
Ha! Fantastisch dit! Mijn stem gaat naar Kabine (truckersdochter?), Rehab, en het pseudo-archaïsche Barteljaap. Barteljaap. Van J’adore word ik dan weer een beetje onpasselijk.
Wat is er mis met de namen Kareltje en Tinus?
Het probleem met Kareltje is dat het een verkleinversie is, ipv gewoon de naam Karel, met roepnaam Kareltje.
Tinus staat hier, helaas, als vrouwennaam.
Of anders kies je gewoon een letter uit het alfabet en combineer je het met Jay (uit de jongenslijst van 2012):
Ajay, A-Jay, Bijay, C-Jay, Ceejay, Cee-jay, Cjay, C-jay, Deejay, D-Jay, D’Jay, Dejay, Di-jay, D-jay, Ejay, Eljay, Lejay, Leejay, N-Jay, Rjay, Arjay, T-Jay, Tejay, Vijay, Jay-jay, Jayjay, Jay-d, Jay-Dee, Jaydi, Jaydy, Jay-Lee, Jaylée, Jayve, Jay-Z, Jayzi
Ook leuk voor 2013:
Q-Jay
Mijn broer heet Adjay, een veel voorkomende hindoestaanse naam, evenals Vidjay (of Widjay)…..
gewoon efkes ter info
Adjay! Dat is de machinist uit Pieter Post!
(kinderfilmpje)
Grappig dat die hier ook tussen staat.
Een aantal namen zullen ook wel van buitenlandse ouders zijn. Er wonen hier ook NAMmers, die geven hun kinderen gewoon op bij de gemeente. Dan is een naam als Narcisse niet raar.
De mama van Woody ken ik
mijn eerste kleinzoontje heeft de naam KEYON gekregen en betekent leider of gids
Djeez…wat een namen!
Mijn dochtertje heeft ook wel een aparte namen, maar de namen die in deze lijst staan, zijn op een paar na allemaal gewoon zielig om aan een kind te geven!.
Ineens ga ik namen als “vlinder” en “bloem” heel anders bekijken..die vind ik ook zielig maargoed, dit lijstje is toch wel de winnaar op gebied van zielige namen!
Onze dochters heten Zinaïs, Ysaïa en Xaïn
das ook apart ja, hoe spreek je xain uit als ik vragen mag?
Wat een rare namen, daar kun je een kind niet mee opzadelen: ronduit misdadig!
sorry maar er zijn namen waarvan ik vind dat de ouders daar geen toestemming voor mogen krijgen, die kinderen worden of der hele leven gepest of ze kunner nooit van der leven hun eigen naam uitspreken laat staan schrijven stelletje zotte ouwelui
Sommige namen leverden ook mij, een lachstuip op. Maar dan kwam er ook een schuldgevoel opzetten; er zijn dus werkelijk kinderen (al dan niet al volwassenen) die zo heten.
Persoonlijk neem ik 95% van deze namen ook niet serieus. Jammer voor diegenen die later in het bedrijfsleven of de politiek stappen. Ik denk ook steeds: valt de naam wel uit te spreken en kan ze internationaal worden gebruikt? Dat is misschien een beetje droog, maar ik wil het ook niet op mijn geweten hebben dat mijn toekomstige kroost wordt gepest vanwege hun rare namen.
Nochtans komen in mijn eigen familie ook geen doorsnee namen voor, zoals ‘Einar’. Ik wil zelf graag het midden houden tussen weinig voorkomende namen die wat apart zijn & gewone namen, maar ik zou niet doorslaan naar ‘raar’. Maar die grens is natuurlijk voor iedereen verschillend.
Ps: ik zie hier wel een overload aan DT fouten in de antwoorden staan.. Tik op de billen jongens
Heerlijk al dat afschuwelijks. Ik zou graag een crossing zien met het opleidingsniveau van de ouders
Wat heeft iemands opleiding te maken met de naam die je kind geeft? Over smaak valt niet te twisten. Ieder het zijne. Ik vind echter wel dat ouders rekening moeten houden met wat je allemaal voor lelijke dingen van een naam kunt maken.
Dat heeft heel erg veel met elkaar te maken. Op de Amsterdamse grachtengordel zul je bijvoorbeeld weinig Kevins, Kimberly’s en Priscilla’s tegenkomen, en in een ‘prachtwijk’ zal je Diederik, Maartje en Floortje met een lampje moeten zoeken. Hier is onderzoek naar gedaan, tik maar eens in op google: ‘namen en opleidingsniveau’.
Of de afkomt van de ouders. Ik zie hier boven al een aantal verwijzingen naar Indonesië, Nigeria en Friesland.
Ouders van deze tijd staan er niet bij stil dat hun kind later geen werk kan vinden. Wat ik aan zie komen is dat een Staats-Jan of een Poekelien op school het mikpunt van pesterijen wordt.
Durf het bijna niet te zeggen maar ik vind de namen Brik, Bruis, Ruiter, Pluk en Pop best leuk!
Ik zat met een Ruiter op school (geboren ca. 1987, gok ik).
Dan zal ik bekennen dat ik Dorus erg leuk vind voor een meisje!
Past in een bescheiden trend om ouderwetse jongensnamen aan meisjes te geven: Dorus, Tinus, Dokus.
Wij hebben op school nog een Jj rond lopen…
letterlijk zo geschreven…
groetjes!
De naam komt inderdaad officieel in Nederland voor. Hoe wordt het uitgesproken? Jay Jay?
Ik zou mijn hond nog niet zo’n naam uit de bovenstaande lijst geven! Stelletje hipsters! Yuppe! BAH!!
Mensonterend vind ik het!!
Jeroen
Ik denk eerlijk gezegd dat de meeste van deze namen zijn gekozen door mensen die je als allesbehalve yuppen zou omschrijven
Ik denk dat Debbie inmiddels wel opgehouden is met lezen hier, met al die bijna agressieve reacties op de naam voor haar kind (jemig zeg, chantal. ‘Geef mij maar leuke namen als mijn kinderen’, hoe hoog in je bol kun je het hebben, ‘geef mij maar’. Inderdaad, dat vind jij leuke namen en daarom noem je ook je eigen kinderen zo, DUHUH). Ik vind Pipp Djo eigenlijk best een leuke naam. Het klinkt erg vrolijk en positief en waarschijnlijk wordt die jongen dat ook want zijn moeder reageert in elk geval heel super aardig n respectabel op al dat gespot en geschreeuw
Ik mis het “vind ik leuk” knopje. Dankjewel Natasha
Hulde! Helemaal mee eens. Wat een ongepaste agressie, ik ben echt benieuwd om mensen dit ook in een gesprek zouden zeggen. Daarnaast vraag ik mij af wat het opleidingsniveau is van de agressieve uitlaters. In mijn omgeving hoor ik regelmatig ‘nieuwe’ namen voorbij komen en ook namen uit de top 10. Echt allemaal prima, mijn kinderen hebben niet gangbare namen gekregen die inmiddels ingeburgerd zijn. Dat gaat met deze namen ook gebeuren.
ik vind pipp-djo echt wennen na hem een paar keer te hebben gelezen!! ik werk in wallonie en daar vinden ze namen leuk die iets weg hebben van eten!! Pom (appel) voor een jongen waarvan het zusje vanille heet vind ik ronduit lachwekkend!!!!!
Jemig, hier is iemand ook ‘beledigd’ als ‘heiden’ als iemand zijn kind Loki of Odin noemt, ‘want het zijn mijn goden’. Dan zoek je echt naar iets om beledigd over te zijn hoor, of je bent gewoon niet wijs. Want ik denk niet dat veel mensen hun kind Odin noemen om die god te beledigen, die zijn dan toch ook asatru of heiden of wat dan ook. En Loki is een halfgod, een grappenmaker. Gewoon een vrolijke naam.
Ik neem aanstoot aan het feit dat we nog altijd Woensdag gebruiken, ook dit is gebaseerd op Odin en ik ben hiermee helemaal niet gediend.
Wodan toch?
Odin en Wodan zijn eender. Odin Oud Noords en Wodan Oud Frankisch.
Mensen die zegen dat ze in de noorse goden geloven en aanstoot nemen in namen die daarop zijn gebaseerd of de letterlijke namen willen alleen maar aandacht. Heidenen (de benaming voor mensen die in de noorse goden geloven) zien het namelijk als een eer om naar de goden te worden vernoemd.
@ Helljayson: zullen we de dinsdag (de god Tiwaz) de donderdag (Donar ofwel Thor) en de vrijdag (Frige) dan ook maar afschaffen?
Iemand Vd week op tv gezien van een jongetje dat NXT heette?? Als uitgesproken next! Drie keer raden hoe hij met zijn achternaam heette? Borrel…. Inderdaad NXT borrel… Volgende borrel??? Uitleg van moeder; hij is de nieuwste dus volgende borrel (als in familienaam). Vond het erg apart maar niet per definitie niet mooi. Ik vind dat iedereen recht heeft om zijn kind te noemen zoals zij willen. Het is tenslotte hun wondertje!
Ik vind het diep triest….
Wat een vreemde namen.
Ik checkte enkele babynamen websites zoals http://www.betekenis-babynamen.nl om wat achtergrond informatie te krijgen over de namen, maar buiten de engels namen komen de meeste namen uit deze lijst helemaal niet voor.
Mag je in Nederland zomaar met een naam aankomen als Jay-Z? Ik weet dat ambtenaren namen kunnen weigeren, dat zou je bij zo’n naam toch wel verwachten..
En wie noemt zijn kind nou “Succes”… Daar worden de rest van je leven grapjes over gemaakt:)
Iedere ouder mag zijn kind noemen hoe hij of zij wil vind ik.
mijn ouders wilde me eerst penelope noemen maar ze waren bang dat dat op school penis loper zou worden dus toen hebben ze er maar penny van gemaakt lol
Altijd erg tevreden geweest met mijn niet al te veel voorkomende naam voelde me altijd heel bijzonder.
En het wafel kwartje lane lover en jager ach joh dat hoort er wel een beetje bij.
Zo kun je met iedere naam iets verzinnen en geloof me als slachtoffer van kinder pesterijen (niet om de naam trouwens) kan ik je vertellen vinden kinderen altijd wel iets. (niet dat ik het goedkeur trouwens)
@ Hanneke: een oud vriendinnetje van mijn zusje (omgeving Rotterdam en geboren rond ’87) had volgens mij Dieuxdonnee als 2e naam en gebruikte deze op Hyves e.d.
Eigenlijk vind ik bovenstaande reacties nogal beledigend (en pesterig…) tegenover alle ouders die na lang nadenken hun kind de mooiste leukste of gekste naam gaven die ze konden bedenken. Nogal kortzichtig om te denken dat ouders die hun kind Fokje noemen, daar geen grondige reden voor gehad hebben. Zo ken ik een verhaal over een man die vlak na de oorlog Adolf werd genoemd; naar een in de oorlog als verzetsheld gefusilleerde oom. Misschien niet heel gelukkig gekozen, maar wel met een reden. Weet je wat? Als je moeite hebt met een onbekende naam, noem je je eigen kind toch lekker Emma of Daan? Net als al die andere duizenden mensen. Vallen ze later mooi niet op, en met een beetje geluk, worden ze op school ‘Emma 4′, of ‘Daan 6′ genoemd.
Mijn dochter heet Emma! Ik vind het mooi en en had er een grondige reden voor. Daarom heb ik het gekozen, niet omdat het populair is!
Ik vind uw reactie bij deze beledigend (en pesterig…) tegenover alle ouders die hun kind de mooiste, leukste naam gaven die ze konden bedenken.
Mijn dochter zal net al een individu opgroeien met eigen talenten en daardoor niet meer of minder opvallen dan een ander! Ze is geen nummer!!
Prudence en Capucine zijn gewone Franse namen (wel op zijn Frans uitspreken
)
Osama klinkt voor Nederlanders tegenwoordig wat vreemd, maar het is gewoon de “Piet” of “Henk” van de islamitische wereld. Er lopen op de wereld (en trouwens ook in Nederland, denk aan voetballer Oussama Assaïdi) honderdduizenden Osama’s rond, die heus niet allemaal zijn vernoemd naar die ene Osama die sinds een paar jaar niet meer rondloopt.
Allemaal niet goed in hun knikker… Arme kindjes
De kindernamen worden inderdaad steeds ‘aparter’ en het lijkt wel alsof ouders elk jaar steeds met iets nieuws willen komen. Hoe zouden jullie het vinden om met zo’n naam uit bovenstaande lijst door het leven te gaan?
Moet eerlijk zeggen dat me eerder de namen ‘Zwerver’ voor een jongen uit 2010 en ‘Blubbertje’ voor een meisje me eerder opvielen.
Maar goed, ieder zijn keus!
Ik kan die namen niet terugvinden in het overzicht van 2010. Waar heb je ze vandaan?
Rehab is een Arabische naam. Een vriendin uit Syrie heet zo. Je spreekt het uit als Rihaab, met klemtoon op de laatste lettergreep.
Wie noemt zijn kind nu Succes??? Er staan me toch namen tussen zou er nooit van me leven voor kiezen.
Ik heet Fokje, deze naam wordt genoemd in bovenstaande lijst. Het is een hele oude Friese naam. Niks nieuws dus!
Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. Maar buiten Friesland zal deze naam tegenwoordig – helaas voor deze goed Friese naam – bij velen de lachlust opwekken.
Op een dag kom je er achter dat je je dochter Heavily noemde ipv Heavenly. Niemand, zelfs je beste vrienden zeiden er iets van….
Dan baal je heavily.
Ik sluit mij geheel aan bij de argumenten van mijn naamgenootje (hallo!). Ook ik zal iemand met een van de bovenstaande namen een tikje minder serieus nemen bij een sollicitatieronde. Erg zonde en onnodig. Je kind is hoe dan ook uniek en heeft daar geen unieckque naam nog bij nodig. Zeker geen naam dat al ruimschoots ergens anders voor gebruikt wordt (zwerver, bikkel, storm, etc ) De associatie maak je toch en dat is nergens voor nodig.
maar iedereen met een aparte naam hoeft geen ‘andere’ voor zijn/haar naam te zetten
Dus? Is toch totaal niks mis mee.. Ik heb er zelf als kind nooit geen moeite mee gehad als ik een andere Eline tegenkwam, vind en vond het zelfs extra leuk.
Ik ken een jongen die Unique heet…zijn broer heet Patchanka
Lieve mensen ; Leef en laat leven !
Er bestaan nog altijd bijnamen door de vrienden gegeven (indien nodig !) ….. dat zal altijd zo blijven .
Niet wakker liggen van een ”probleem” in deze (lees onze ) tijd , het zou goed kunnen dat tegen dat deze kinderen groot zijn iedereen een “aparte” naam heeft.
Veel liefs.
Onze zoon heet Ryker. Vraag me af of dat ook raar is.
Denken ouders nooit na over de toekomst van hun kind? De naam voor een baby is wellicht passend, maar als de man of vrouw groot/oud is? Voorbeeldje: Bliksem Rutte .. Blaas Wilders..Zijne Koninklijke Hoogheid Pip-D’Jo..
Ik zou mijn volgende dochter Eve-Jolyne of hazel noemen bijde Engels uitgesproken
In een oude school van mij lopen er nu een Mopsa (word ik gewoon kwaad van) en een Indybaron rond. Mja.
Hier in België kunnen namen geweigerd worden door de burgerlijke stand. Ik durf wedden dat je lang niet met alles wegkomt uit de lijst hier boven… Maar zoals zo vaak… de kinderen zijn de dupe!
Hallo Anika,
In Nederland kunnen namen ook geweigerd worden, maar zoals je ziet gebeurt dat kennelijk niet vaak. Ik heb de indruk dat België wat strenger is dan Nederland, maar ook in België komen vreemde namen voor.
Hallo Maarten,
Ik ben zelf van Iers-Schotse afkomst mijn kinderen hebben dan ook allemaal wel een Schotse of Ierse naam en in Nederland had ik met mijn dochter Aislynn problemen omdat we 2 N-nen achter elkaar wilde gebruiken. Uiteindelijk is het wel gelukt maar, met veel pijn en moeite. Bij onze 2de dochter wederom in Den Haag problemen omdat we Aensley met een E wilde schrijven ipv Ainsley. De ambtenaar kende nl. wel een Britse tv kok met die naam en dat schreef je dus met een I, ook deze keer is het uiteindelijk gelukt maar, wederom met veel pijn en moeite. Toen zijn we naar België verhuist en nog 2 kinderen gekregen Aoibhean en Aodhán en totaal geen problemen zelfs niet toen ze het zagen en totaal niet konden uitspreken zelfs niet wisten hoe ze het moesten uitspreken. Bij beide kinderen werd pas na afloop uit nieuwsgierigheid gevraagd hoe het uitgesproken moest worden. Eve-veen en Aidan dus….(op zijn engels) Ligt in beide landen maar net wie je voor je hebt
Wat vreemd Tamlin, dat de Haagse ambtenaar de naam eerst niet wilde inschrijven omdat hij hem niet kende. De wet vereist helemaal niet dat je een ‘bestaande’ voornaam geeft.
Dat is het nu net, het zijn allemaal bestaande oud Ierse en Schotse namen! Het is maar net wie je als ambtenaar treft. Hij viel namelijk ook over Morgan-Fay haar doopnamen hij vond dat er een E achter Fay moest dus Faye Om een lang verhaal kort te houden
stond er aan het loket naast mijn man ook een vader die zijn zoon kwam aangeven die noemde Tehana (als ik het goed schrijf) en dat was wel okay, die discussie was toen snel gevoerd!, Oh Aislynn komt ondertussen wel voor in Nederland in 2012 is er een meisje geboren met deze naam. Voor zover ik weet was mijn dochter in 2000 de eerste met deze voornaam kon hem toen niet terugvinden op de website van SVB.
By the way weet je dat je website de Belgische krant heeft gehaald? http://www.hbvl.be
ja hoor, heeeeel raar en inderdaad vaak hebben ouders een goede reden voor de naam die ze kiezen maaaaar: (waar gebeurd!) een meisje dat clamidia heet en daarna een verpleegsteropleiding gaat doen komt tot de heel nare ontdekking wat haar naam echt wil zeggen!!! haar moeder had het ergens gehoord en vond het heel mooi!
vinden jullie Stella dan ook een probleem?
onze dochter voelt zich er alvast prima bij!
af en toe een mopje, én ik weet nu al hoe de jongens haar gaan proberen te versieren als ze 16 is, maar eigenlijk zijn de reacties op haar naam super tof!
(ter info: dit berichtje komt uit belgië … waar natuurlijk veel Stella in de frigo ligt, ipv Heineken)
Ik herinner me een affaire van een Belgisch echtpaar genaamd Artois dat hun dochter Stella wilde noemen. Ik geloof dat die naam toen is geweigerd.
In Nederland zou Stella geen probleem zijn, het biermerk is hier niet algemeen bekend.
Vorig jaar werd hier in Gent zelfs de voornaam “Bloem” geweigerd, omdat het meisje haar familienaam “Pot” was. Stel je voor : juffrouw Bloem Pot !!
Mijn man en ik zijn voorstander van speciale namen, want we zijn van mening dat een bijzondere naam een klank is die blijft hangen. Ik ben immers leerkracht en in het onderwijs kom je tevens veel dezelfde namen van leerlingen tegen en dat wou ik met mijn kinderen hun namen vermijden.

Hoewel de namen in de bovenstaande lijst ook wel net dat tikkeltje er over zijn.
Uitspraak, betekenis en schrijfwijze vonden we ook wel belangrijk.
Je hebt veel namen die in het Engels of Frans mooi klinken, maar die hier in het ‘Gentse’ enorm ‘plat’ uitgesproken kunnen worden. Emma was hier bijvoorbeeld al niet aan de orde :p
Ons eerste zoontje draagt de uitzonderlijke Hebreeuwse naam ESRA (hulp gevende). Meestal geschreven als Ezra, maar wij spreken de S uit vandaar de keuze van deze schrijfwijze. Wordt ook veel gebruikt voor Turkse meisjes…
Ons tweede zoontje kreeg de Hebreeuwse naam ABEL (vergankelijk, adem).
Ons derde zoontje heeft tevens een Hebreeuwse naam gekregen net als Esra en Abel.
ERON betekent simpelweg vrede.
Volgende week beval ik van een meisje
We hebben deze keer niet gekozen voor een Hebreeuwse naam omdat die allemaal veel te lang en bijna onuitspreekbaar waren. Een Welsche naam beginnend met de letter E en met vier letters. Past bij onze andere kids
Kindernamen…een moeilijke maar leuke keuze
Hallo Eveline,
Hebreeuwse meisjesnamen moeilijk? Heb je aan Eva gedacht? Begint met een E en sluit mooi aan bij Esra, Abel en Eron. Eva betekent leven en moeder (zij die leven geeft).
Ruth en Rachel zijn ook mooi. Hanna(h), Yaël, Sifra, Lea(h), Mirjam, Esther, Sara of Saraï/Sharaï, Debora(h), Rebekka(h).
Je kunt ook denken aan Irene, dit betekent vrede in het Grieks. Past mooi bij Eron.
Maar goed, je hebt je keuze al gemaakt. Het zijn slechts suggesties. Volgende week bevallen, spannend. Ik wens jou en je gezin alle goeds en voorspoed en dat het allemaal goed mag verlopen.
Eveline is een afleiding van Eva… vandaar dat we die naam nu niet echt zagen zitten…
Esther vond mijn man niet zo’n mooie naam.
Het aftellen kan voor ons gezinnetje inderdaad beginnen.
Ik heb zomaar een gevoel dat ik het weet
maar durf het niet te roepen….
Eres wat ‘prachtig’ betekend en welke ik perfect bij je jongens hun namen vind passen ofwel Eira wat ‘sneeuw’ betekend en gezien de tijd van het jaar wel passend (in het Gentse moet een enorme pak liggen, man werkt in Jabeke)
Enid, Elen vielen voor mij direct af die worden namelijk heel makkelijk verkeerd uitgesproken waardoor je EEnit en (H)Ellen krijgt en Eryn is officieel een Keltische naam geen Welsh al komt hij daar wel voor. En zoveel namen met een E en maar 4 letters zijn er niet in het Welsh
Ik wil het wel weten hoor al zeg je het pas na de bevalling!
Onze naam staat er tussen
De keuze is inderdaad beperkter als je weet dat het begint met een E en maar vier letters heeft. Ik laat het volgende week weten welke het is
Sorry, als moeder van zelf 4 hoop ik spontaan, dat het spontaan een weekje eerder komt
wel gezond en wel en zonder problemen natuurlijk! En snel ook nog, geen uren van uitputting! Maar nu ben ik zo benieuwd Eveline!!!!!! Je laat het wel weten hoor
!! Ik leef in ieder geval met je mee. Ik heb het omgekeerde 3 dochters en een zoon. Heel veel succes volgende week voor beide!
Sorry, je zal nog even moeten wachten vrees ik
Het is een geplande keizersnede in week 38, dus ik hoop dat het niet eerder komt anders zou ons kindje misschien nog even in het ziekenhuis moeten liggen.
Ben ook wel benieuwd naar de namen van jouw kids, aangezien wij het echt wel moeilijk vonden om een meisjesnaam te vinden die we beiden mooi vonden… Indien Esra een meisje was geweest gingen we hem Ada noemen.
Ik wacht nog wel een week!! Dat wil ik natuurlijk niet op mijn geweten hebben :p Onze kinderen heten Aislynn, Aensley, Aoibhean en Aodhán (spreekt uit Eshlynn, Eenslie, Eve-vien en Aidan) Ik ben zelf van Schots-Ierse afkomst en voor mij en mijn familie heel makkelijk uit te spreken en te lezen en voor mijn man ook ondertussen maar, hebben bij de laatste twee namen wel getwijfeld of we ze niet gewoon zouden ‘ver-engelsen’ maar, uiteindelijk toch besloten om de originele schrijfwijze te houden. En eigenlijk hebben we nooit problemen ondervonden en vragen krijg je toch;)
De kleine Enid is vorige week donderdag geboren
We letten er als ouders wel op dat de mensen het goed uitspreken.
Leven, ziel vonden we wel een passende betekenis voor de naam van ons laatste kindje
Gefeliciteerd!
Leuke naam. Ik denk natuurlijk meteen aan Enid Blyton: http://nl.wikipedia.org/wiki/Enid_Blyton
Gefeliciteerd Eveline, man en grote broers natuurlijk ook!!! Hele mooie naam! Veel plezier en succes met de kleine meid.
Bedankt
We doen ons best
Beste,
ons kinderen hebben Japanse namen. Wijzelf zijn niet Japans. We verkozen een naam met een betekenis en met een verleden. Ons dochter noemt Kiyoko, wat heilig, mystisch, zuiver en rein kind betekent. Ze is genoemd naar de zangeres vn het terziele gegane lunascape. Van 1 nummer – Tears from the moon – werd het eens zo hevig ongeboren kind plotsklaps rustig.. . Onze zoon noemt Kitaro, wat In grote mate vreugdevolle zoon wil zeggen. Zijn naam is ook gelinkt aan muziek. Unieke namen maar toch niet zo simplistisch als vele anderen!
Loop je mooi voor lul als blanke met een Japanse naam. Iedere keer tijdens een ontmoeting of sollicitatie dat hele riedeltje weer afsteken dat je ouders ietwat `zweverige` types zijn. Dat kind begint al met een leuke achterstand. Vind je het ook niet een beetje opdringerig om jullie opvattingen op zo´n manier op te dringen aan iemand die er niets over kan zeggen?
Ik vind dat wel mooie namen. Is weer wat anders dan iets Engels of Scandinavisch.
‘computernamen’ als
Hashtag, Ace
Een vriend van mij heeft zijn dochter “Dagje” genoemd.
En dat is ook vrij speciaal, vind ik.
Ik zou later graag mijn dochter Eleanora of aleandra noemen.
Wat me wel opvalt in die discussies van jullie, is dat er hier en daar zeer mooie namen zitten! Ik las hierjuist XIAN heel mooi als je het zegt! Maar ik woon in België en namen gelijk “kees en ruut of wat nog allemaal klinkt bij ons HEEL raar ! In belgie zijn namen zoals “Ferre en Fébé ” nu de mode !
wat dacht je van Mathies, Jules, Liam, Lucas, Vince, Alexander en Elise, Marie, Louise, Noor, Ella en Hannelore. Allemaal namen die bij mijn kinderen op school (wij wonen ook in BE) meer dan eens voorkomt is een kleine dorpsschool.
Pipp Djo is leuk mijn dochter heet Angel Jessina Arendina.
Heb schijt aan wat mensen denken
Mijn naam is wilhelmina elisabeth marijke ben ik ook niet blij mee roepnaam elly dus dat valt mee
mijn naam is gerty,weet er iemandvan waar die naam komt of betekent en mijn man noemt zeno,we weten dat het een goddelijke naam is maar niet meer.graag informatie.ik vind de namen hierboven een beetje ver gezocht en toch zijn er namen die ik zou kiezen voor een kind maarnu niet meer he mijn man en ik zijn 50 jaar dus vraag ik me af hoe het komen datwe zo heten.nog mijn man of ik vinden onze namen mooi
OMG.. Als je dit leest vraag je je toch wel af of de vader niet teveel gedronken had toen hij zijn kind ging aangeven.. Chastitty (spelfout?!), Blaas (moest nodig plassen??), Psyche (getraumatiseerd door bevalling??), O’(sprakeloos??), Succes??.. Volgensmij willen mensen zo desperate wat nieuws voor hun kind dat ze het woordenboek pakken, ogen dicht doen, op een willekeurige pagina het boek openvouwen, hun vinger over een bladzijde bewegen en stoppen, hun ogen open doen en BAM! dat wordt de nieuwe aanwinst van het gezin. WTH!
Carla voornaam voor meisjes heb ik weleens over gehoord dat het in sommige landen wordt veranderd vanwege de betekenis daarvan. Vernomen een keertje van een archiefbezoekster een Amerikaanse (afkomst voorouders Friesland, enz., familie o.a. in Israël,?). Volgens meertens.knaw.nl, opgezocht voornaam Tietje komt nog steeds voor in 2010 bij vrouwen maar niet bij mannen in Nederland. Mijn roepnaam is Titia, in mijn stamboom aangetrouwde familie komt voor officieel voornaam Tietje voorouders Friesland. Misschien dat er een lijst bestaat van voornamen, Nederlands incl. Fries, voor jongens en meisjes voornamen die “pestvrij” is, zodat kinderen elkaar niet kunnen pesten met voornamen op school. Bij solliceren voor jongeren waarvan velen zonder werk zijn lijkt het mij ook van belang te weten of hun voornamen – en achternaam – pestvrij is, dat zou men wel vanaf jonge leeftijd moeten weten. Indien ouders rare namen kiezen, dan moet de gemeente-ambtenaar de bevoegdheid krijgen dat veel vaker te weigeren vanaf dit jaar zodat minder kinderen zelfmoord plegen door pesten van anderen.
Christiaan, Christina, Christine, die voornamen komen voor in mijn familie. Maar tegenwoordig hebben de nakomelingen niet allemaal meer hetzelfde geloof als hun voorouders, na verhuizing zelf meegemaakt dat men het handiger vond als ik mij zou laten uitschrijven bij kerkadministratie jaren geleden nadat ik meerderjarig was geworden met als enige reden het belang van hun administratie ned. herv. kerk. Het is wel grappig dat desondanks deze christelijke voornamen blijven doorgaan in mijn familie, jammer als dit soort christelijke voornamen zouden verdwijnen. Ik heb zelf geen nakomelingen maar doe wel moeite na te gaan welke voorouders deze voornamen hebben gehad, stamboom onderzoek is nog niet afgerond in eigen familie en aangetrouwde families ook met deze namen.
Jihad en Osama komen heel veel voor zelfs
Ik zie de naam ‘Keren-Happuc’ in de lijst van opmerkelijkste kindernamen staan, maar dit is helemaal niet zo’n vreemde naam als je weet waar die vandaan komt. Het is namelijk een Bijbelse naam, de volledige naam van de derde dochter van Job (Job 42). In Israel is dit een zeer veel volkomende naam. De ouders die hun dochter Keren-Happuc hebben genoemd zijn waarschijnlijk Joods. Ik heb een Joods-Nederlands nichtje die ‘Keren’ heet, het wordt uitgesproken als Kèrèn (dus twee maal een kort è als in ‘ver’, met de klemtoon op -èn).
Maar veel andere namen in de lijst zijn inderdaad wel heel…creatief.
Mijn eerst geboren zoon 16/01/2008 noemt Vito Corleone , achternaam : Dhondt wat ik persoonlijk de max vind ,
Wauw! Kun je vertellen waarom je je zoon zo hebt genoemd?
The Godfather , beste film (3) ooit
Als ik ooit kinderen krijg noem ik ze 1 2 3. Dat is makkelijk tellen haha
Voonaam 1 en ook voornaam 3, gevonden in de Voornamenbank meertens.knaw.nl, bij cijfer 1 is echt wel vermeld, helaas niemand meer in Nederland jaar 2010, met extra vermelding: 1 kwam eerder als volgnaam bij mannen van buitenlandse geboorte voor. Hetzelfde verhaal bij 3 = 3 kwam eerder als volgnaam bij vrouwen van buitenlandse geboorte voor. Ook nog gezocht bij 2, niets door mij aangetroffen, na 3 niets bij 4 tot en met 9, maar wel bij 10 = niemand in 2010 maar wel het volgende daarbij: 10 kwam in 2010 niet als naam voor, maar is in Nederland eerder wel door mannen als volgnaam gedragen. Daarna niets tot cijfer 17, in totaal minder dan 5 in 2010 als volgnaam mannen. Daarna volgt 19 = kwam in 2010 niet als naam voor, maar is in Nederland eerder wel door vrouwen als volgnaam gedragen. Nog doorgegaan en dan volgt cijfer 26 = in Nederland totaal minder dan 5 in 2010 als volgnaam bij vrouwen. Daarna cijfer 35 = 35 kwam in 2010 niet als naam voor, maar is in Nederland eerder wel door vrouwen als volgnaam gedragen. Daarna niet zo snel weer wat gevonden en daarom overgestapt naar woorden, om te beginnen meteen een treffer in de Nederlandse voornamenbank jaar 2010 bij vrouwen als volgnaam is minder dan 5. Verklaring bij Een is zie; Ene. Bij Ene is ook Ené. Verklaring is ook zie verder meertens.knaw.nl. Zie ook bij voornamen zoals Twe, Twee, met toelichtingen. Tenslotte nog gekeken bij voornaam Drie, interessant deze komt voor mijn keuze: Drieën = bij vrouwen in totaal minder dan 5 in 2010. En wie dit leuk vindt, de volgende is er ook bij Vier, verklaring zie Elvira. Bij deskundigen zal het allemaal wel bekend zijn maar het is beslist nieuw voor mij met cijfers of getallen.
Gezocht naar voornaam Duivel bij de voornamen op meertens.nl, niets gevonden ook niet bevat die naam, wel een treffer is Duyveke, percentage erbij lijkt maar een persoon, in totaal minder dan vijf in 2010 als volgnaam categorie vrouw. Geen mannelijke naamdragers bij Duyveke. Geen verklaring daarbij is jammer, verder gezocht en 7 resultaten bij namen welke bevatten: duij, verder veel bij bevat: Duy. Bij voornaam bevat: dui, maar liefst 116 resultaten, exacte spelling Duive met vekrlaring dat het afgeleid is van de soortnaam duif; zie ook Douwe en Duifje. Ik ben gestopt bij voornaam bevat duvel, geen resultaten. Eigenlijk ben ik wel tevreden, van Duivel en Duivel werd het o.a.: Duiveke, Duifje.
Langs deze weg wens ik u allemaal veel gezegende zoekresultaten toe, in 2013.
Devil, komt voor als eerste naam in 2010, zie meertens.knaw.nl, Nederlandse voornamenbank.
Diezelfde voornaam, 6 resultaten bij namen die ‘devil’ bevatten waaronder Devil, de andere namen komen voor bij mannen of vrouwen in totaal minder dan vijf in 2010. Zelfs als eerste naam: Devillin, Devilyn. Natuurlijk nog verder gekeken bij voornaam Satan, niemand in 2010 maar wel kwam deze voornaam eerder voor bij vrouwen van buitenlandse geboorte. Bevat ‘Satan’ ook geen treffers meer in 2010, met toelichtingen daarbij. Volledigheidshalve hierbij: Sata, niemand in 2010, deze voornaam kwam eerder voor bij vrouwen van buitenlandse geboorte. Bevat ‘Sata’ totaal 57 resultaten. Voor de liefhebbers van zulke voornamen voldoende keuzemogelijkheden in Nederland nog steeds. Maar wie zijn kind zulke voornamen geeft is volgens mij niet helemaal in orde, de ambtenaren mogen het weigeren van mij maar ja, ik heb het ook niet voor het zeggen, ik ga meteen bidden met spoedtelegram naar boven, arme kinderen.
Sorry hoor, maar de opmerking dat Surinamers aparte samengestelde namen geven is niet waar. Ben zelf Surinaams, heb nog nooit van deze namen gehoord en ik denk dat ze in Surinaamse kringen ook voor een lachstuip zullen zorgen. Ik heet Nataly, mijn ouders Ellen en Arnold, mijn tantes Yvonne en Gerda bijv. Vergeet niet dat Suriname een Nederlandse kolonie is geweest en er ook daar dus Nederlandse namen werden gegeven. De jongere generaties geven tegenwoordig wel vaak Engelse namen aan hun kinderen. Zo heten mijn neefjes Jaydon en Brandon en m’n nichtjes June, Nancy, en Julia-Jasmine. Mij. Dochters heten Cherise en Kiara. Apart, maar niet onuitspreekbaar. Krijg er altijd complimenten voor
Jammer hoor, Nataly, maar je hebt het mis. Je hebt zeker de Surinaamse familie Baumgard uit Den Haag in het programma Een Huis Vol niet gezien. Ze hebben dertien kinderen met allemaal aparte namen. Uit voorzorg heb ik nog extra gecheckt of ze Surinaams zijn, trouwens. Ik ken zelf een familie Baumgart (met een t). Zij komen ook uit Suriname.
http://eenhuisvol.ncrv.nl/pagina/familie-baumgard
Penelope, Ik ben Surinaams, dus ik heb er heus wel verstand van. Ik heb de familie Baumgart wel gezien. Zij staan niet model voor alle Surinamers. Bovendien heten zij zelf Samantha en Eugène en heeft het gros van de kinderen een gewone Engelse naam of een variant op een Engelse naam. Precies zoals ik al eerder gezegd heb.
Nataly, ik hoop voor je dat je altijd gelijk zult hebben met alles in je leven. Want je lijkt me nogal onuitstaanbaar als het niet zo zou zijn.
Als je ook maar een greintje wijsheid had, zou je je kunnen realiseren dat je niet mag of kunt spreken namens een heel volk. Of je moet de complete demografische gegevens doorgespit hebben. Ik hoop dat er in de toekomst genoeg voorbeelden aan jou voorbij komen waar je lering uit kunt en zult trekken. Zekerheden zijn er niet in het leven. De enige zekerheid is dat een mens ooit zal sterven.
Goh…. geld dat wat je schreef ook voor jezelf?
Hahaha inderdaad, jij lijkt me een stuk pittiger om mee om te gaan Penelope
Nou Penelope, mijn vriendin is Surinaams en heet Desiré niet raar ook haar broertje heeft een ‘normale’ naam Vincent hun ouders hebben normale namen, Johanna (joke) en Gerben ook heel Nederlands! Ik denk ook doordat Suriname een Nederlandse kolonie was Nederlandse namen heel gewoon zijn en dat de trend zoals die in Nederland word voortgezet in het Engels helemaal niet raar is. Een andere vriendin van Antilliaanse afkomst ook Nederlandse kolonie heeft ook ‘normale’ namen gegeven aan haar kinderen maar met een Ly ervoor dus Sandra werd Lysandra en Sean werd Lysean maar dat vind ik persoonlijk zo’n aanvulling geen afbreuk aan een naam. Waar jij het over hebt zijn namen die bijna door 80 % van de bevolking als ‘belachelijk’ word aangemerkt en dat komt in elke bevolkingsgroep voor! Ik vind Amazing voor een jongen of Succes net even anders dan van een bestaande jongensnaam Tyrone, Tyrona te maken voor een meisje of J’leeta ipv Jaleeta wat trouwens een bestaand hindoestaanse naam is. Het verzinnen van een voornaam is leuk als je er Vajén van maakt maar van een bestaand woord een naam proberen zoals bij Brik dat is een wereld van verschil en een risico. Maar Surinamers aanmerken als groep die belachelijke namen verzint!!! Dat vind ik te ver gaan. Ik denk dat het meer ligt aan een ander artikel hier. Bij de ene groep, hoe zeg je zoiets netjes zonder te viseren, heet je Jeroen of Miranda of Samantha en de andere Frédérique of Jan-pieter…. .
Inderdaad, niet een naam kiezen waarmee pesten een garantie is. Het helpt je kind in ieder geval niet als je ze een naam meegeeft die
1) ze voor hun twaalfde zelf niet kunnen schrijven;
2) ervoor zorgt dat ze hun hele leven lang moeten uitleggen waar welk accent, streepje en en welke hoofdletter moet;
3) voorkomt dat ze topman of -vrouw van een bank kunnen worden (“dames en heren, ik stel aan u voor, de nieuwe premier C’yerlee-Deliyah de Boer”)
Ehh,Penelope, je spreekt zelf ook voor het gehele Surinaamse volk! Ik denk dat Nataly echt wel wat over Surinaamse namen weet denk je ook niet??
Ik heb ook geen veelvoorkomende naam, Jolise, maar de namen in dit lijstje zijn echt te gek voor woorden. Zou er iemand zijn die zijn dochter “Bommel” en zoon “Ding” zou hebben genoemd (7 en 128)? Dan krijg je BommelDing
Ik had vroeger als roepnaam Danny (op z’n Engels) toen ik 5 was (in 1977) zag ik er, dankzij mijn feministische mama, nogal jongensachtig uit. Ik was het zat om steeds te moeten zeggen dat ik een meisje was. Ik had gelukkig nog een ‘zondagse naam’. Dus vanaf mijn 5e stond ik er op Daniëlle genoemd te worden. Zo word ik nog steeds genoemd. Soms wel jammer, Danny is nu voor een vrouw van mijn leeftijd best apart.
Danny als meisjesnaam is inderdaad wel apart. Maar ik kan me ook wel voorstellen dat dat voor een kind niet altijd leuk is.
Onze jongen zijn naam staat er niet tussen, is ook wel apart maar waarschijnlijk niet zo apart als deze namen! Één enkele zijn wel heel moeilijk, onze kleine man heet DJAYRO, spreekt uit als djeero…
Mooi, hoe zijn jullie op die naam gekomen?
Bedankt!
De naam doet inderdaad bij velen daar een belletje rinkelen
Oorspronkelijk een Welsch naam. Er is een mooi verhaal geschreven over Enide… Toen was ik helemaal verkocht
Ik zie dat de naam die me oma me altijd gaf toen ik nog geen 1,95 Mtr was erg raar gevonden. Maar dat was meer omdat ik klein en schattig was toendertijd en gewoon een verkleinwoord van mijn naam. Maar goed Paultje als werkelijke voornaam is vragen om een traumatische jeugd I guess. Maar je dochter Fokje noemen is misschien wel het ergste wat ik kon vinden. Die gaat wel een enorm zware pubertijd tegemoet vrees ik. Alle jongens gaan dat zeker tegen haar gebruiken dan. Wel interesant om te lezen hoe weinig ouders slim genoeg zijn om door te hebben wat ze een kind kunnen aandoen en hoe creatief andere kunnen zijn. En waarom zou je je kind Ricardoboy willen noemen? Noem hem gewoon Ricardo dan.
1) Als je dan zo’n lijst maakt, zet dan ook ‘Pilot Inspektor’ (kind van Jason Lee)
2) Osama, Luther en Calvijn zijn heel normale namen. Dat toevallig een terrorist Osama heet(te), betekend niet dat de naam meteen taboe moet zijn.
3) De lijst staat vol met redelijk normale namen. Als je de oorsprong van een naam niet begrijpt, is het niet meteen ‘vreemd’. Een voorbeeld van een vreemde naam is ‘Dovakhiin’, omdat dat vernoemd is naar een hoofdpersonage in een spel. DAT zijn vreemde (en schadelijke) namen. ‘Faith’ is, zeker onder tienermoeders, een heel normale naam bijvoorbeeld.
1) Pilot Inspektor is niet in 2012 in Nederland geboren.
2) De voornamen Osama, Luther en Calvijn komen in Nederland nauwelijks voor. Wat je zegt over Bin Laden is natuurlijk terecht.
3) Faith als jongensnaam is zeer ongebruikelijk. Nederland kent overigens nauwelijks tienermoeders. Je kind vernoemen naar de hoofdpersoon uit een spel vind ik overigens niet ‘vreemd’. Maar dat woord is subjectief en dat geld ook voor deze lijst
Ik vind deze namen nog meevallen eerlijkgezegd. Een hoop zijn gewoon verkeerd gespeld. Wat dacht je van ‘Number 16 Bus Shelter’ (uit Nieuw-Zeeland)?:
http://www.thesun.co.uk/sol/homepage/features/1470104/Worlds-worst-names-ever-from-Dick-Assman-to-Number-16-Bus-Shelter.html
Weet je, iedereen moet gewoon zelf weten hoe je je kindje noemen wil, al ben ik ook van mening dat het beter is om je aan een aantal regels te houden (geen pestnamen, geen onuitspreekbare of moeilijk schrijfbare namen en te lange namen enz.) En natuurlijk moeten we ook niet vergeten dat persoonsnamen heel erg gebonden zijn aan plaatsen en landen in de wereld. Ik denk dat mijn naam (Esther) ook raar gevonden wordt in Timboektoe! Persoonlijk heb ik nooit begrepen waarom mensen hun kinderen ineens naar ‘dingen’ zijn gaan noemen of namen die eigenlijk een andere betekenis met een andere functie hebben, zoals ‘Vlinder, Bloem, Trijntje, Zus of ‘Mensje’. Ik denk dan altijd, er word toch niet voor niets onderscheid gemaakt tussen persoonsnamen en dingen/voorwerpen? Maar ja, natuurlijk moet iedereen dat ook voor zich weten. Het is natuurlijk altijd heel persoonlijk, al denk ik zelf wel eens dat het (vooral tegenwoordig) soms net een ‘wedstrijd’ lijkt. Wat bezielt sommige mensen in godsnaam? Ik denk dan wel gelijk van: ach jee, die moeten weer eens iets aparts hebben!
Met apart of origineel zijn is niets mis, je kunt alleen ook te ver doorschieten. Maar soms denk ik ook wel eens dat je gewoon aan een naam moet leren wennen. Ik ken een jongen die heet ‘Eeg’. Nu ben ik er inmiddels wel aan gewend, maar toch blijf ik het wel een ontzettend rare naam vinden (terwijl het misschien nog geeneens zo raar of apart is als de namen uit dit lijstje!). Ik merk dat een naam toch wel een behoorlijke stempel op je legt. Mijn 1e indruk van mensen met ‘rare’ namen is stiekem toch wel dat ik onbewust direct ga denken dat het dan ook rare mensen zijn, want ze komen uit een ‘raar’ gezin, want die ouders hebben die ‘rare’ naam gegeven, dus dat moet dan wel een heel ‘raar’ gezin zijn dan. Natuurlijk volkomen onterecht om zo te denken, maar het gebeurt wel gewoon. Omdat het denk ik gewoon té apart is, té onbekend. En natuurlijk zullen pesterijen altijd voor blijven komen, en nee dat ligt niet altijd aan de naam, al ben ik wel van mening dat als je een rare naam hebt, dat dit dan niet echt meewerkt. Rare namen stoot gewoon af, en hoewel je uiteraard niet mag discrimineren, weten we allemaal dat het toch gewoon gebeurt. That’s life you know! Een naam tekent je gewoon voor je hele leven. En ik denk, hoe aparter de naam, hoe meer het je tekent, in positieve en/of negatieve zin.
Het lijkt mij voor een ouder trouwens ook niet altijd leuk dat als je een aparte naam hebt voor je kind, dat je die dan altijd moet gaan verdedigen. Kijk, als je een naam mooi vind, dan vind je hem gewoon mooi. Doe gewoon wat je niet laten kunt. Maar het lijkt me gewoon niet leuk als je altijd maar van die reacties krijgt. Moet je wel sterk voor in je schoenen staan lijkt me. Het lijkt mij dat je niet altijd bezig wil zijn met de ‘apartheid’ van je kindernamen, maar goed, wie ben ik om dat te zeggen, ik krijg soms alleen wel de indruk dat steeds meer mensen dat helemaal geweldig vinden ofzo. Ik weet niet, maar ik denk stiekem dan toch altijd, waarom zo apart? Wat is er mis met een naam die niet zo ‘apart’ is?
Kijk, ik snap ook heus wel dat je kindje gewoon je alles is, dat is je wondertje, en dan snap ik ook heel goed dat je hem/haar misschien een naam zou willen geven die apart is, omdat elk kindje nou eenmaal uniek en apart is. Een apart iets hoort misschien wel apart bestempeld te worden. En ik vind het eerlijk gezegd ook wel lef hebben van ouders die hun kinderen naar iets ‘aparts’ vernoemen of zelf een naam verzinnen die nog niet bestaat. Maar inderdaad, ik vind ook dat toekomst belangrijk is. Het lange-termijn denken. Vooruit kijken op wat voor invloed een naam op het leven van je kind heeft. Want je kunt je kind maar een keer een naam geven. En ik denk dat je soms moet inzien wanneer een naam iets té apart is voor je kind. Is mijn mening.
Maar goed, het is natuurlijk allemaal hartstikke persoonlijk, net als boeken of films of kunst, en over smaak valt niet te twisten (ook al gebeurt dat wel!), dus iedereen moet het maar gewoon lekker zelf weten allemaal! Ik weet in elk geval wat mijn smaak is, doe mij maar gewoon lekker ‘normaal’ en ‘cultureel gangbaar’ en ‘geaccepteerd’. En wie weet komt er nog een tijdperk aan dat de ‘rare’ namen van nu misschien wel de meest gangbare van straks zijn. Als meer mensen een bepaalde naam hebben, dan word het opeens niet meer zo raar en apart of bijzonder. Het is in elk geval wel zo dat ieder mens een wonder is, en elk wonder heeft gewoon zo zijn naam, origineel of niet.
Daar zijn we weer! Ik had gehoopt dat de reacties onderhand eens een langzame dood zouden sterven. Maar nee, het gaat gewoon door. Het lijkt Twitter wel! Goed, omdat ik geen zin en tijd heb om op iedere reactie in te gaan, toch nog eventjes in het algemeen reageren. Ten eerste een compliment aan de eigenaar van deze site. Maarten, je hebt het mooi voor mekaar, zoveel reacties op een onderwerp zie je zelden. Zo zie je maar weer hoe belangrijk naamgeving is. Laatst ontmoette ik een Tunesier die Adel heet. Uiteraard spreek je dit niet uit als adel maar begint het met de Arabische letter Ein of 3 in het getranscribeerde schrift. Het is een keelklank of glottisslag en klinkt bijna als èèdel, alsof je over je nek gaat. Er zijn ook voor ons gekke plaatsnamen in de wereld. Ook leuk om die eens te bekijken. Pussy of Condom in Frankrijk en Dipshit in India. Lachen, man! In Duitsland heb je een winkel die Kut Helal Food Products heet. Tja, beste J., met mij is het inderdaad spannender. En zeurpieten (voornamelijk vrouwen) krijgen van mij geen aandacht. Zeuren is niet sexy. Nou, mensen, ik wens jullie het allerbeste. Ik ga een week naar Marokko en verheug me op de namen daar en al het andere moois en lekkers. Boussaaaa (kusjes) Penelope
Als ik nog meer nakomelingen krijg dan wil ik daar graag een voornaam bij die begint met letter Q.
Helaas nog steeds niet eentje erbij met een Q alsof het niet meer in de mode is tegenwoordig. Enfin, daar komt ik niet achter dus wie het weet die mag het zeggen. Ik denk zelf aan een voornaam die nu eens niet begint met Qu, hoewel ik Quartus wel mooi vind als er weer een jongetje bijkomt, volgens meertens.knaw.nl, verklaring:
Lat. quartus `vierde’, `het vierde kind’, volgens de nuchtere telling die de Romeinen dikwijls toepasten (vgl. Octavus). Naam van een christen, vermeld in Rom. 16, 23. Eenmaal de vr. afleiding Quartilla als voornaam aangetroffen.
Op de site meertens.knaw.nl dus geen voornamen die beginnen met Qa, Qe, Qi, Qo, Qy, maar wel een rij op dit moment 30 treffers zoekresultaat Voornamen bank, begint alleen met Qu, van Quartilla tot Quita, dat is overigens wel bijzonder leuk die betekenis als het een meisje wordt met deze verklaring (geschikt voor liefhebbers van bananen): Verkorting van Paquita (een Spa. vr. vorm van Franciscus) of van Chiquita.
Dat wordt nu meteen afgekeurd en om het actueel te houden 6 treffers gevonden bij voornamen die beginnen met Benedi, dat zijn Benedict, Benedicta, Benedicte, Benedictus, Benedikt, Benediktus, allemaal dezelfde verklaring: Zie grondvorm-> Benedictus, dat is dus geslacht: mannelijk, verklaring: Lat. ‘de gezegende’. De naam kan ontleend zijn aan verschillende Lat. bijbelteksten, bijv.: ‘Benedictus qui venit in nomine Domini’, en dat betekent in taal Nederlands: ‘gezegend is hij die komt in de naam des Heren’ (Matteüs, 21, 9). De bekendste heilige van deze naam is Benedictus van Nursia, geboren in Umbrië in Italië 480 à 490. Hij is de stichter van de benedictijner orde. Gest. ca. 550; kerk. feestdag: 21 maart, 11 juli, 4 dec. (in het Oudfries Benedictusdei, 21 mrt.). Met de verering verbreidde de naam zich al vroeg naar het w.: Benedictus, Saarland 712, Elzas 851 (Socin); Keulen 787, Benedicta 1047 (Littger); Benedicta, Westvla. bron uit de 7e-10e eeuw (Mansion); een van de 7 chr. namen in de 9e eeuw in West-Vla. (Leys). In Fri. Benedir (vgl. Bendiks) 1650 (Ned. L. 1964, 388). In oudere Noord-Brab. bronnen komt een vleivorm Bits voor: Benedictus dictus Bits Snabben, Vught 1456; Benedictus dictus Bittus, Oostelbeers 1457; Benedictus dictus Bits van den Eyckenhoevel, Uden 1456; Benedictus, geh. Bits, zoon van Benedictus, geh. Bits van Brede, Heesch bij Oss 1460.
Het toeval wil dat vandaag 12 februari twee vermeldingen zijn met voornaam Benedictus, zie nl.wikipedia.org/wiki/Heiligenkalender
H. Benedictus van Aniane, abt
H. Benedictus Biscop
Gisteren op 11 februari > Heilige maagd Marie van Lourdes
En op de historische datum van a.s. 28 februari 3 treffers:
H. Elisabeth van Pommeren, keizering en kloosterlinge
HH. Romanus van Condat en Lupicinus van Lauconne, abten
H. Hedwig van Polen, koningin
Persoonlijk dol op datum 29 februari, zielig toch maar 1x per vier jaren, t.w.:
29 februari: H. Oswald, bisschop OSB
H. Hilarius, paus
nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Hilarius
Op die pagina over Paus Hilarius (Sardinia, ? – Rome, 28 februari 468) was de 46e paus van de rooms-katholieke Kerk en de opvolger van de zeer populaire en actieve paus Leo I. (…….) Hilarius stierf op 28 februari 468. Dat is ook zijn naamdag, want hij werd heilig verklaard. / Externe links daaronder in de taal Engels. / Mooie afbeelding van paus Hilarius op die pagina van wikipedia, daaronder: Paus, periode 461-468, voorganger Leo I, opvolger: Simplicius. / Zie verder nl.wikipedia.org/wiki/Paus_Simplicius
Vanzelfsprekend hierbij ook de vrouwelijke Pausin Johanna, ook genoemd Agnes, legende…
nl.wikipedia.org/wiki/Pausin_Johanna
Op die pagina lees ik: Vrouwen als bron van kwaad: Ook is het mogelijk in de legende een instrument te zien om de ontplooiing van vrouwen tegen te gaan. (…) Een traditie die om pausin Johanna zou zijn begonnen is het controleren van de aanstaande paus of hij wel een man is. De Latijnse zin: ‘Testiculos habet et bene pendentes’ wordt uitgesproken indien dit inderdaad het geval is. En dat is te vinden op deze pagina):> nl.wikipedia.org/wiki/Testiculos_habet_et_bene_pendentes
Dat betekent volgens vertaling op die pagina, van harte aanbevolen, vergelijk het daarom ook met de bronnen, noten en/of referenties, soms klopt niet alles met originele tekst in Hebreeuws, etc.etc.
Wat is dat leuk om te lezen allemaal, met dank aan Maarten van der Meer voor deze prachtige informatieve site vernoeming.nl, en deze pagina vernoeming.nl/vreemdste-kindernamen-2012
In mijn familie durft echt helemaal niemand zijn kind een beruchte voornaam te geven, in de Engelse taal gevonden, als vervolg op bijdrage hierboven van Macy uit de geheime archieven van het Vaticaan, over de pausin > rotten.com/library/bio/religion/popes/john-viii/
En verder gelezen op de site van de Rijksuniversiteit Groningen: Het sprookje van de vrouwelijke paus, dat gaat over de verfilming van het gelijknamige boek van de Amerikaanse auteur Donna Woolfolk Cross (1996) titel van de film: ‘Pope Joan’. Zie verder rug.nl/ggw/news/archive/2010/100406mvandijk
Ik kwam laatst een kleutertje tegen die “Pief” heette, het was z’n echte naam…………………
En z’n broertjes Paf en Poef?
Toch merkwaardig dat de mooie naam JUDAS nooit gebruikt werd.
Wat is er eigenlijk mis mee?
De naam Judas komt af en toe voor, maar bijna altijd in combinatie met Thaddeus. In Engelstalige landen zag je eeuwen terug soms kinderen met de voornaam Judas not Iscariot.
Barteljaap.
*dead*
Wauw! Echt een eer om te zien dat mensen mijn babynaam publiceren! Ar’Chianthony is helemaal niet moeilyk dus overdrijven kan ook! Als je eenmaal weet hoe je dat uitspreekt dan valt het echt REUZE mee! Kortom Ar’Chianthony wordt gewoon weg als Arsianthony uitgesproken! Wat daar nou zo moeilijk aan is weet ik niet maar goed! Bedankt dat mijn baby’s naam gepubliceerd is:)
Whahaha! Wauw Ik Vind Het Echt Helemaal Geweldig Om Te Zien Dat Myn Baby’s Naam Ook In het Rytje Staat! Ar’Chianthony Is Niet Zo Moeilyk! Je Moet Weten Hoe Je Het Uitspreekt En Dan Valt Het Reuze Mee:)! Uniek Is Het Wel! En Als Je Het Zo Moeilyk Vind Is Er Gwn Een Afkorting Ervoor Kortom Gwn Anthony:)Dus Bedankt Voor Het Publiceren Van M’n Babynaam Ben Bly Om Te Zien Dat Ik Iets Goeds En Aparts Heb Kunnen Samenstellen:) Hoop Dat Ik Voor Dit Jaar Weer Iets Unieks Voor Elkaar Krijg En Wie Weet Zie Ik Het Volgend Jaar Weer Op Vernoeming.Nl Staan!
Leuk dat je reageert! Ik ben heel benieuwd hoe je volgende kind gaat heten, laat het me weten
tja…
Tja… Met zo’n reactie, zo’n naam. Ben benieuwd naar de naam van zijn tweede kind
Haha, dit verklaart veel
Hahahaha, voor hoe het geschreven is.. artsjantoni..?
haha, ik wil ook zo’n soort Caps Lock op mijn toetsenbord
Wauw hahah
Wat is dat met die hoofdletters?
Hoe oud is deze vader/moeder? Zo schreef ik toen ik 14 was
Fuck International Caps Lock Day, Hier Moet Een Dag Voor Zijn.
Jaaaaaa! Fantastisch Idee!
Ik Wil Ook Zo’n Caps Lock Toets!!
Zo zat ik dus laatst in een speeltuin met m’n kinderen, hoor ik een vader zijn kind roepen: “Godswill, kom hier!”
Werkelijk. Kansloos.
Waarom zo’n moeilijke naam als je hem toch afkort! Maar ja……..!
De voortplanting is te makkelijk gemaakt… de belastingdienst zou er nog wat van kunnen leren.
Met een cijfer er nog in heb je gelijk een beveiligd wachtwoord
Briljant… Nu Snap Ik Het Idee Achter Deze Naam….
Die ouders denken voor geen seconde hoe je moet leven met zo’n gekke, lelijke naam! ‘t moest niet mogen!
en dan vinden ze het gek dat er nog gepest wordt!
Zo zielig dit..krijg bijna medelijden met kind en ouders.
Ik ga m’n kind Caps-Lock noemen.
Geheel Mee Eens. Jammer Dat Mijn Gezin Compleet Is,Anders Had Ik Dat Ook Gedaan.
Naam voor meisje: fokje. Arm kind :s
Ik snap echt niet waar sommige mensen hun commentaar op mijn reactie vandaan halen! Sorry hoor mar Ar’Chianthony is gewoon een samen stelling van moedersnaam en vadersnaam wat daar mis mee is begrijp ik niet! Dat je het veel anders schrijft dan je het uitspreekt ja dat kan! Maar dat mensen je daarvoor veroordelen vind ik pas echt laag! Ik heb op deze site namen gezien waarvan ik echt denk van hoe gaat dat kind ooit zijn naam spellen of schrijven omdat het ten eerste veel langer dan 15 letters is en wat ik dan echt overdreven vind, en dan ook nog eens extreem moeilijk!! Sommige mensen moeten anderen altijd belachelijk maken terwijl het in sommige gevallen echt niet hoeft! Als je je kind nou fokje of donder damian ofzo iets noemt dan vind ik dat mensen recht hebben om te zeggen dat ouders niet nadenken omdat ze niet over de gevolgen nadenken en dat het kind later gepest ermee kan worden! Maar voor Ar’Chianthony ( Arsianthony) dat is gewoon een dood gewone naam! Nederlanders geven hun kinderen nou eenmaal korte namen zoals luuk, anouk etc maar die namen komen dan ook echt vaak voor en ik wou gewoon een aparte naam verzinnen aangezien anthony ook best vaak voorkomt en that’s it! En voor degene die commentaar had over hoe ik schrijf wat heeft het met leeftijd te maken? Ik zit op mijn telefoon te schrijven dus ik typ hoe het makkelijker voor mij is! Maar omdat je het zo graag wilt weten ik ben 24;). Ik heb nooit negatieve commentaar gehad over mijn zoontjes naam dus ik trek mij dan ook hiervan niks aan! Want mensen die je niet kennen zijn degenen die dan ook altijd negatief praten en je veroordelen! En een vraagje voor de gene die deze site heeft opgezet.. Vanwaar heb je mijn zoontjes naam als ik vragen mag? Niet alleen mijne maar ook alle andere namen want dat verbaasde mij een beetje dat ik mijn zelf samengestelde naam opeens op het internet tegen kwam:)
Ach gut de capslock is uitgewerkt, maar nu blijt iedere punt een uitroepteken…!!!!!!!!!!!
Ik wist nooit dat mobiele telefoons een capslock toets hadden (Echt domme mensen maja)!!! Nu heb je een probleem met mijn leestekens ook?! Gosh mensen hebben dus echt werkelijk niiks te doen:s maar ja zoals ik altijd al heb geweten juist de mensen die geen haar beter zijn dan jij zijn degenen die ook echt altiijd overal commentaar op leveren!
Anyway ik weet in ieder geval wel hoe het hoort dus als ik uitroeptekens zet is dat mijn zaak niet de jouwe. Althans ben ik wel een van de weinige allochtonen die beter nederlands spreekt/schrijft dan de meeste Nederlanders zelf! Er is duidelijk een hater aanwezig pfff!